تبلیغات
نیروی هوایی ایران (iranianairforce) - مطالب دی 1385

u-2 اژدهای خاموش

جمعه 8 دی 1385 12:12 ب.ظ   نویسنده : صمد      


پاورز به اتهام جاسوسی علیه امنیت ملی جماهیر شوروی برای آمریكا به ۳ سال زندان و ۶ سال كار اجباری محكوم شد اما پس از ۹ ماه در زندان با جاسوس حرفه ای شوروی در آمریكا به نام كلنل رودلف ایوانویچ بل مبادله شد



چند روزی بیش نیست كه به پرواز در آوردن هواپیمای جاسوسی U-2 بر فراز بغداد

به مشاجره ای سخت بین هانس بلیكس، رئیس گروه بازرسان خلع سلاح سازمان ملل در عراق با مشاوران نظامی صدام حسین تبدیل شده است.
آمریكا هواپیمای جاسوسی U-2 را كه بر آن لقب «اژدها خانم» گذاشته را بارها در آسمان عراق به پرواز در آورده است، اما این بار همراه با حضور بازرسان سازمان ملل متحد در عراق درخواست مجوز از دولت عراق كرده تا به بهانه همكاری با بازرسان سازمان ملل، اژدها خانم را به عملیات تجسسی موفقیت آمیز دیگری بفرستد. درخواست آمریكا برای به پرواز در آوردن این هواپیما، توجه تمامی رسانه های بین المللی را جلب كرده است و همه منتظرند تا ببینند در صورت اعزام این هواپیمای جاسوسی به عراق كه به بهانه یافتن تسلیحات كشتارجمعی عراق انجام می شود، آمریكا چه بهره برداری های موازی از این عملیات خواهد كرد. دولت صدام حسین به شدت نسبت به این عملیات موضع گیری كرده و اصرار بازرسان سازمان ملل را در همراهی با آمریكا به نوعی غرض ورزی تشبیه كرده است. در عین حال هانس بلیكس، رئیس گروه بازرسان سازمان ملل در این خصوص گفت: «اینكه بغداد با پرواز U-2 موافقت نمی كند، نوعی امتناع ورزی از اجرای كامل قطعنامه ۱۴۴۱ است. »
دولت عراق اعلام كرده است در صورت نیاز بازرسان به عكسبرداری از تاسیسات عراق، باید عملیات پرواز با هواپیماهای خود عراق یا ماهواره انجام شود و «امیرالسعدی» مشاور ارشد صدام حسین به بلیكس اخطار داده است كه «آمریكا و انگلیس موظف هستند پرواز U-2ها را در مناطق شمالی و جنوبی عراق متوقف كنند. »
اژدها خانم كه چشم بینای نیروی هوایی آمریكاست، رقبای بسیاری هم در حیطه تجسس دارد كه مشهورترین آنها SR-71 یا «پرنده سیاه» است و هنوز سریع ترین هواپیمای جاسوسی جهان به شمار می رود. نخستین مدل این هواپیما در سال ۱۹۵۵ میلادی توسط شركت لاكهید ساخته شد و طراح اصلی این هواپیما را می توان «كلارنس كلی جانسون» ((Clarence Kelly Johnson دانست كه تلاش های زیادی برای موفقیت این طرح كشید و طراحان هوا ـ فضای مشهور آن دوران بود. مهم ترین تحول در ساخت U-2در سال ۱۹۶۸ اتفاق افتاد كه مدل جدید آن U-2R ساخته شد و حدوداً ۴۰ درصد بزرگ تر از مدل قبلی بود. سپس در سال ۱۹۸۰ دو مدل دیگر با نام های TR-1 ۱و ER-2۲ تولید شد كه تمامی TR-1ها به ناتو فروخته شد. ER-2 ها نیز برای ناسا طراحی و تحویل داده شد.
این تغییرات برای هواپیمای توانمند U-2 كم بود. پس در سال ۱۹۹۲ تمامی U-2ها و TR-1ها بهسازی شدند. مثلاً موتور آنها كه مدل J75 شركت «پرت وویتنی» ((Pratt and Whitney با قدرت ۱۵۸۰۰ پوند بود به موتور جدیدی از شركت جنرال الكتریك مدل F-118 با قدرت
GE-101 با قدرت۱۸۳۰۰ پوند تبدیل شد. تمامی سیستم های الكتریكی آن نیز به پیشرفته ترین نوع موجود در زمان مجهز شدند و یك سیستم هدایت كننده اتوماتیك دیجیتالی هم به آن اضافه شد. به علاوه سیستم موقعیت یاب جهانی GPS۳ و بعد از این تحولات تمامی آنها را با نام U-2S و U-2ST می شناسند. اولین پرواز U-2S در اكتبر ۱۹۹۴ با موفقیت تمام انجام شد. البته باید متذكر شویم كه ER-2 ها نیز كه در مركز تحقیقات پروازی «درایدن» (Dryden) در ایالت كالیفرنیا بودند چنین تغییراتی را (تا حدودی) یافتند ولی نام آنها عوض نشد و هنوز با نام ER-2 شناخته می شوند.
این هواپیما تجهیزات جاسوسی زیادی از قبیل انواع حسگرهای الكترونیكی، رادیویی و دوربین های مختلف را با خود حمل می كند. این دوربین ها به گونه ای طراحی شده اند كه بتوانند در سخت ترین شرایط جوی بهترین بازده را بدهند. در ارتفاعات بالا فشار بسیار زیادی بر خلبان وارد می شود و به همین جهت خلبانان U-2 از لباس های ضدفشار مخصوص در كابین استفاده می كنند، یعنی همان لباس های ضدفشاری كه خلبانان در شاتل فضایی استفاده می كنند. اژدها خانم در تمامی عملیات از خود سوابق بسیار خوبی برجای گذاشته است. به جز در یك مورد .U-2 در ابتدا برای پرواز در ارتفاعات بالای جو شوروی در اواسط دهه ۱۹۵۰ طراحی شد تا در اول ماه مه سال ۱۹۶۰ یك فروند U-2 طی یك پرواز شناسایی كه تحت نظر نیروی هوایی آمریكا نبود بلكه از طرف سازمان جاسوسی آمریكا (سیا) هدایت می شد در خاك شوروی سقوط كرد و یكی از نكات جالب توجه این بود كه از سال ۱۹۵۵ كه اولین U-2 ساخته شد تا ۱۹۶۰ كه یك فروند از آن سقوط كرد موضوع ساختش آن قدر محرمانه و سری بود كه هیچ كشوری از وجود چنین پرنده ای آگاه نبود. در ۱۴ اكتبر ۱۹۶۲ سرگرد «ریچارد. اس هیسر» خلبانی یكU-2 برای اولین عكسبرداری از تاسیسات موشكی تهاجمی شوروی در كوبا را به عهده گرفت. تنها هشت روز بعد سرگرد رودلف اندرسون، هنگامی كه در ماموریت مشابهی قرار داشت، توسط نیروهای دفاعی شوروی مورد هدف قرار گرفت و جان خود را از دست داد.U-2 همچنین در فعالیت نقشه برداری نیز فعال بوده است. مخصوصاً نمونه ER-2 كه در خدمت ناسا است. پس از جنگ جهانی دوم، روابط شوروی و آمریكا رو به تیرگی و نظامی شدن گرایید. شوروی درخواست آمریكا برای وجود آسمان آزاد بین دو كشور را رد كرد و موجب ایجاد تنش هر چه بیشتر شد.
آمریكا به خاطر عدم اطمینان به شوروی، به پروازهای شناسایی در فضای بالای جو شوروی اقدام كرد و باز هم U-2 هواپیمای انتخابی برای ماموریت های جاسوسی اش بود. سازمان جاسوسی آمریكا (CIA) رهبری طرح را برعهده گرفت و با كنار گذاردن ارتش از صحنه موجب از بین بردن هرگونه احتمال نبرد فیزیكی شد. تا سال ،۱۹۶۰ ایالات متحده پروازهای بیشماری را بر فراز آسمان شوروی انجام داده بود. اما یك حادثه بزرگ برای سیا (CIA) رخ داد. یك هواپیمای جاسوسی U-2 با خلبانی فرانسیس گری پاورز ( Powers F.G) در نزدیكی اسود لوفسك سقوط كرد. این واقعه باعث ایجاد تفكرات منفی هر چه بیشتر بین آمریكا و شوروی شد. جزئیات این حادثه تا به امروز در پرده ای از ابهام قرار دارد. داستانی كه از سوی دولت برای توجیه سقوط U-2 و دستگیری «گری پاورز»۴ به رسانه های جمعی و مردم داده شد توضیح می داد كه این سقوط در اثر اصابت یك موشك زمین به هوا به این هواپیما بود. اما نكته مهم و جالب توجه این است كه هواپیمای U-2 در مقابل سلاح های آن زمان غیرقابل دستیابی بوده و به گونه ای طراحی و ساخته شده بود كه هیچ یك از موشك های شوروی نمی توانستند آن را هدف قرار دهند در اصل قابلیت اژدها خانم این بود كه بالاتر از خط آتش دشمن پرواز می كرد. اگر این هواپیما در سقف ارتفاع معین خود پرواز می كرده است و سرنگون شده پس پرسش های بسیار زیادی به وجود می آید كه پاورز چگونه نجات یافته است. این احتمال كه او بر اثر شدت انفجار و یا فشار بیش از حد پرتاب (Ejection) در ارتفاع بسیار بالا جان خود را از دست می داد بسیار منطقی است. پس به راحتی می توان صحت و درستی این ادعا را زیر سوال برد. چندین تئوری برای بازگو كردن چگونگی سقوط هواپیمای جاسوسی گری پاورز مطرح شده است: ۱) گری پاورز در پایین ارتفاع شناسایی خود پرواز كرده و هواپیمای او توسط تسلیحات ضدهواپیمایی اتحاد جماهیر شوروی مورد اصابت قرار گرفته است. ۲) گری پاورز خود هواپیما را در خاك شوروی رها كرده است. ۳) یك بمب در هواپیما موجود بوده است.   
  



نزدیك ترین و می توان گفت صحیح ترین نظریه درباره سقوط این هواپیما مربوط می شود به یك خلبان روس كه درگیر ماجرای فرود U-2 بوده است. او ادعا كرده است كه به او دستور داده شده بود كه U-2 را مورد هدف قرار دهد. در حقیقت شواهد بسیار كمی برای حمایت از ایران ادعا وجود دارند. اما این موضوع به هر حال اوضاع را پیچیده تر كرد و در اصل هیچ كدام از این نظریات سقوط U-2 را توجیه نمی كند و هنوز این ماجرا در پرده ای از ابهام قرار دارد و باید منتظر اظهارنظرها و انتشار اسناد محرمانه دو كشور مورد بحث در آینده ای احتمالاً نه چندان نزدیك باشیم. این ماجرا پیامدهای زیادی داشت. كنفرانس پاریس بر اثر این واقعه ناكام ماند زیرا نیكیتا خروشچف از آیزنهاور درخواست كرد كه آمریكا رسماً باید از شوروی درباره این واقعه عذرخواهی كند، كاری كه آیزنهاور به هیچ عنوان نپذیرفت و این امر به نوبه خود جنگ سرد را گرمتر نمود. در این میان گری پاورز به اتهام جاسوسی علیه امنیت ملی جماهیر شوروی برای آمریكا به ۳ سال زندان و ۶ سال كار اجباری محكوم شد. اما امسال، ۹ ماه و ۹ روز در زندان بود و پس از این مدت با جاسوس حرفه ای شوروی در آمریكا به نام كلنل رودلف ایوانویچ بل مبادله شد. در كل بعد از این جریانات U-2 به عملیات خود ادامه داد مثلاً در عملیات طوفان صحرا در خلیج فارس در سال ،۱۹۹۱ بر فراز آسمان بوسنی و كوزوو در حمایت از ناتو در دهه ۱۹۹۰ و در سال ۲۰۰۱ در افغانستان مورد استفاده قرار گرفت. امروز نیز منتظر مأموریتی دوباره بر فراز بغداد است.
پی نوشت:
۱. TR= Tactical Reconnaissance
۲. ER= Eearth Resource
۳. GPS= Global Positioning System

جدول مشخصات
U-2 مدل های A و C و D
نوع: تجسسی تك سرنشین
طول: ۶/۴۹ فوت
ارتفاع: ۱۵ فوت + ۲ اینچ
وزن: ۱۴۲۵۰ پوند
فاصله دوسر بال: ۸۰ فوت + ۲ اینچ
مساحت سطح بال: ۶۰۰ فوت مربع
بیشینه وزن برخاستی: ۲۴۱۵۰ پوند
بیشینه سرعت: ۴۳۰ مایل در ساعت
سقف پرواز: بالای ۶۰ هزار فوت
قدرت موتور: ۱۵۸۰۰ پوند
موتور J75 شركت پرت وویتنی

منبع:همشهری
نویسنده:عمید نمازی خواه  
http://www.daneshju.ir/forum/post7100.html#710


آخرین ویرایش: - -
دیدگاه ها ()

درباره وبلاگ


  • نیروی هوایی ایران موشك كروز شهاب 3 موشك های ضد كشتی بم اتمی موشك ساحل به در یا هلی كوپتر و ناو های جنگی واسلحه و تانك و اف14 واف 16 و اف 22 و اف 35 و..میگ 31 و میگ 29 و ..

نویسندگان

  • صمد(357)

    علیرضا(12)