تبلیغات
نیروی هوایی ایران (iranianairforce) - مطالب دی 1384

نیروهای وارد بر هواپیما

سه شنبه 20 دی 1384 12:01 ب.ظ   نویسنده : صمد      


Image


نیرو چیست؟

نیرو را میتوان به صورت هل دادن یا كشیدن در یك راستای مشخص تصور نمود. در اینجا میخواهم به معرفی نیروهای وارد بر یك هواپیما بپردازم. بر یك هواپیمای در حال پرواز به طور كلی چهار نیرو وارد میشود كه عبارتند از:



نیروی وزن

نیروی جلوبرنده یا تراست

نیروی برآ یا لیفت

نیروی پسا یا نیروی مقاوم یا درگ



این نیروها به صورتی كه در شكل دیده میشوند دو به دو همدیگر را خنثی مینمایند. در اینجا تك تك این نیروها را معرفی میكنم.


وزن


وزن نیروئی است كه همواره به سمت مركز زمین میباشد. اندازه این نیرو به جرم تمام اجزای هواپیما به اضافه سوخت و مقدار بار هواپیما بستگی دارد. نیروی وزن در تمام ساختمان هواپیما توزیع گردیده ولی اصولا می توان آنرا به صورت فرضی در یك نقطه متمركز دانست كه به مركز ثقل معروف میباشد. در حین پرواز، یك هواپیما حول مركز ثقل خود میچرخد ولی راستای نیروی وزن همواره به سمت مركز زمین باقی میماند. در طول یك پرواز نیروی وزن هواپیما به دلیل مصرف سوخت به طور ثابت تغییر مینماید، همچنین توزیع وزن و موقعیت مركز ثقل نیز تغیر مینماید كه خلبان میبایست مرتبا با كنترل هواپیما آن را بالانس نماید.



لیفت یا برآ


برای اینكه یك هواپیما پرواز نماید باید نیروئی ایجاد نمائیم تا بر نیروی وزن هواپیما غلبه نماید. این نیرو برآ یا لیفت نامیده میشود و بواسطه حركت هواپیما در هوا بوجود میآید. لیفت یك نیروی آیرودینامیكی است ( آیرو به معنی هوا و دینامیك به معنی جنبش و حركت است). نیروی لیفت بر راستای پرواز عمود است. همانند وزن، هریك از اجزای هواپیما در تولید نیروی لیفت سهیمند اما قسمت عمده نیروی لیفت هواپیما توسط بال آن تولید میشود. نیروی لیفت به صورت فرضی تنها بریك نقطه خاص كه مركز فشار نامیده میشود وارد میگردد. مركز فشار نیز همانند مركز ثقل تعریف میشود با این تفاوت كه به جای توزیع وزن توزیع فشار حول بدنه هواپیما در نظر گرفته میشود.



درگ یا پسا



در هنگام پرواز هواپیما نیروی آیرودینامیكی دیگری (غیر از لیفت) وجود دارد. هوا در مقابل حركت هواپیما مقاومت میكند واین نیروی مقاوم درگ نامیده میشود. همانند لیفت فاكتورها زیادی بر مقدار نیروی درگ تاثیر دارند كه از آنجمله میتوان به شكل هواپیما و چسبندگی هوا و سرعت هواپیما اشاره نمود.



تراست یا نیروی جلوبرنده



برای غلبه بر درگ، اكثر هواپیماها دارای نوعی از سیستم پیشرانش میباشند كه نیروئی به نام تراست را تولید مینماید. مقدار تراست هواپیما به فاكتورهای بسیاری از سیستم پیشرانش بستگی دارد كه از آنجمله میتوان به نوع موتور و تعداد آن و تنظیمات دسته گاز هواپیما و سرعت پرواز اشاره نمود.

راستای تراست به چگونگی نصب موتور بر روی هواپیما بستگی دارد. در شكل نشان داده شده دو موتور جت به موازات بدنه هواپیما و در زیر بالهای آن نصب گردیده كه تراستی در امتداد محور طولی هواپیما ایجاد میكنند. در بعضی هواپیماها (مانند هریر) راستای نیروی تراست برای كمك به برخاست هواپیما در فواصل كوچك، دارای قابلیت تغییر میباشد. در مورد موتورهای جت توجه به این نكته ضروریست كه تراست هواپیما حاصل نیروی عكی العمل گاز های داغی است كه به سرعت از نازل موتور خارج میگردند. گازها به سمت عقب از هواپیما خارج میشوند ولی نیروی تراست هواپیما را به جلو هل میدهد. این ((عمل و عكس العمل)) به وسیله قانون سوم نیوتون قابل تفسیر است.



حركت هواپیما در هوا بستگی به قدرت و راستای نیروهای نشان داده شده دارد. اگر نیروها در حال تعادل باشند هواپیما در حال پرواز كروز (سیر) با سرعت ثابت میباشد و در صورت نامتعادل بودن نیروها هواپیما در جهت نیروی بزرگتر شتاب خواهد گرفت
آخرین ویرایش: - -
دیدگاه ها ()

موشك زمین به هوای شهاب ثاقب (HQ-7 / FM-80)

سه شنبه 20 دی 1384 12:01 ب.ظ   نویسنده : صمد      


موشك زمین به هوای شهاب ثاقب (HQ-7 / FM-80)

این سیستم دفاعی اصولا برای انهدام هواپیما در ارتفاع پایین طراحی شده و وسیله دفاعی خوبی میباشد. در كل یك موشك مناسب و قدرتمند مخصوصا برای نیروی دریایی میباشد. طراحی و ساخت این موشك مربوط به دهه 1980 و 1990 میلادی است و نوع پیشرفته تر آن FM-90 میباشد كه در سال 1998 با موفقیت آزمایش شد. این موشك میتواند در هر موقعیت و در هر شرایط آب و هوایی اهداف خود را منهدم كند و رقیب سرسختی برای سیستمهای Chaparrel آمریكا - Rapier انگلیس - Roland آلمان و فرانسه میباشد. ایران از روی نسخه FM-80 موشك پیشرفته شهاب ثاقب را طراحی و تولید كرد كه از آن قویتر و بهتر میباشد و دقت آن 96 ٪ میباشد.



مشخصات موشك FM-80 عبارتند از :
كشور سازنده : جمهوری خلق چین
نوع ماموریت : انهدام هواپیما در ارتفاع پایین
طول : 3 متر قطر : 15 سانتیمتر
وزن : 85 كیلوگرم
حداقل و حداكثر برد مفید : 8-12 كیلومتر
حداكثر ارتفاع اثر : 5.5 كیلومتر
سرعت : 2.3 ماخ
وزن كلاهك : 14 كیلوگرم
نوع سیستم هدایتی : Radar, IR & optical


منبع  sinodefence.com         


آخرین ویرایش: دوشنبه 10 بهمن 1384 01:01 ق.ظ
دیدگاه ها ()

هلی کوپتر AH-64D(کمانچی)

شنبه 17 دی 1384 12:01 ب.ظ   نویسنده : صمد      



هلیكوپتر ((AH-64D كمانچی)) طرخ مشترك كمپانی بوئینگ و سیكورسكی به عنوان اولین هلیكوپتری كه علاوه برعملیات تهاجمی توانایی انجام ماموریت های شناسایی را نیز دارد و همچنین اولین هلیكوپتر پنهانكار ؛نسل پیشرفته از پرنده های ارتش امریكاست.
((كمانچی)) برای خدمت در گردان های هلیكوپتری تهاجمات سبك طراحی شده و بیشتر بعنوان مكمل برای اپاچی در میادین نبرد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
پیشرانه های كمانچی دو دستگاه موتور پیشرفته ی توربو شفت T800-801 با قدرت 1440 شفت اسب بخار ساخت LHTEC بوده كه با توجه به بدنه ی با مقاومت كم در برابر هوا بسیار سریعتر از اپاچی كه از نظر اندازه نیز از كمانچی بزرگتر است پرواز میكند.سرعت كروز این هلیكوپتر حدود 310 كیلومتر بر ساعت میباشد.





مهمترین نقش كمانچی جستجوی نیروهای دشمن و مشخص كردن انها برای هلیكوپتر اپاچی در تمام شرایط جوی و شب است.برای نیل به این هدف كمانچی به انواع سنسور مادون قرمز شده است كه میتوان به سیستم دید روبه روی مادون قرمز FLIR و سیستم اطلاعات پروازی head up یكپارچه شده با كلاه خلبان اشاره كرد كه در پرواز های نزدیك به سطح زمین قابلیت فوق العاده ای را به خلبان میبخشد البته این هلیكوپتر در عملیات های تهاجمی سبك نیز میتواند نیروهای پیاده را همراهی كند.بطور كلی دو ماموریت دیده بانی و تهاجمی هوا به هوا و هوا به زمین برای این پرنده در نظر گرفته شده است.
تجهیزات عملیاتی كمانچی شامل سیستم دید در شب برای خلبان:نمایشگر نصب شده روی كلاه خلبان:سیستم الكترواوپتیكی شناسایی هدف و سیستم های اویونیك:ناوبری:شناسایی و مخابرات كاملا یك پارچه شده است.
سیستم های هدف یابی شامل FLIR :فاصله یاب و نشانه گذاری لیزری و سیستم رادار موج میلیمتری longbo از همان نوع نصب شده روی اپاچی به همراه سیستم تلویزیونی پیشرفته است.از جمله سیستم های بی نظیر ان میتوان به خط انتقال داده ها اشاره كرد كه با اتصال كمانچی به هلیكوپتر های دیگر و مركز فرماندهی ؛این پرنده را با شبكه ی ماشین های جنگی موجود در میدان های ابرد دیجیتالی یكپارچه میكند.

 



مقطع راداری كمانچی كمتر از مقطع راداری موشك هلفایر است  .برای كاهش مقطع راداری تمام تسلیحات كمانچی در محفظه های داخلی حمل میشوند حتی توپ 20 میلیمتری هلیكوپتر در مواقعی كه مورد استفاده قرار نمیگیرد چرخیده و پشت برجك جای میگیرد.تمام بخش كناری كه از مواد مركب است صاف و بدون انحنا بوده و در ساختمان برجك و پوشش موتور نیز از همین رویه پیروی شده است.
مقطع راداری كمانچی از روبه رو 360 بار كمتر از اپاچی بوده یعنی این هلیكوپتر 5 برابر بیشتر از اپاچی میتواند به دشمن نزدیك شود.
علاوه بر پنهانكاری راداری كمانچی توانایی پنهانكاری صوتی را نیز داراست.روتور این هلیكوپتر نصف روتور دیگر پرنده های هم كلاس صدا دارد.روتور اصلی 5 تیغه؛فن و روتور دم كمترین تداخل اغتشاش هوا را دارند.


به طور كمانچی میتواند 40٪ بیشتر از اپاچی به هدف نزدیك گردد بدون اینكه مورد شناسایی صوتی واقع گردد.
جهت جلوگیری از شناسایی توسط سیستم های گرمایاب و یا موشك های هدایت شونده ی گرمایی شركت سیكورسكی طرح بینظیر را برای بدنه ی كمانچی تدارك دیده است. در این طرح هوای سرد ورودی موتور با هوای گرم اگزوز تركیب شده و دمای ان را پایین می اورد؛سپس گاز اگزوز سرد شده از طریق دریچه های روی تیرك دم خارج میشود.تعمیر و نگهداری این جنگنده ی هوایی حتی در خطوط مقدم میدان های نبرد و قابلیت حمل اسان و سریع با هر هواپیمای ترابری نیروی هوایی از دیگر مشخصه های این هلیكوپتر است.
توپ 20 میلیمتری؛راكت های 70 میلیمتری هایدرا ؛ موشك ضد تانك هلفایر(اتش جهنم) و موشك هوا به هوای استینگر از تسلیحات قابل حمل توسط كمانچی است.


برد این هلیكوپتر با مخازن سوخت داخلی 262 ناتیكال مایل و با مخازن سوخت خارجی كه در صورت لزوم روی بالچه های جدا شونده نصب میشوند به 1260 ناتیكال مایل افزایش میابد.
كمانچی قرار بود جایگزین AH-1 كبرا‌ ؛ OH-6A كی یوز ؛ OH-58A/C كیوواواریر شود كه به دلیل هزینه های سنگین این طرح متاسفانه لغو شده و به تاریخ پیوست

منبع fas.org



آخرین ویرایش: پنجشنبه 27 بهمن 1384 05:02 ق.ظ
دیدگاه ها ()

سیستم اس ۴۰۰

یکشنبه 11 دی 1384 11:01 ق.ظ   نویسنده : صمد      


اس 400 (سام 20)


Image


اس 400 از نسل های جدید دفاع هوایی هست برای مقابله با موشكها و هواپیماها
این سلاح به وسیله شركت آلماز(almaz) كه تكامل یافته
سامانه اس 300 پی ام یو (سام 10)هست ساخته شده است.
این سیستم جدید قادر به هدف گیری هدفهای در حال پرواز تا مسافت 400 كیلومتر هست.
دراین سامانه برد رادارهای آن نسبت به اس 300 افزایش یافته و توانایی
ردیابی و انهدام موشكهای بالستیك با برد 3500 كیلومتر با سرعت 4.8 ماخ را دارا هست
این سامانه با مشخص شدن هدف به سرعت فعال شده
و موشك خود را به طرف هدف شلیك می كند
اولین آزمایش این سیستم در فوریه 1999 شروع شد
و پس از آزمایش موفق اس400 اولین نمونه این سامانه
درایالت یار كاپوستین در اختیار نیروی هوایی روسیه قرار گرفت

گروهای دفاعی روسیه یك آزمایش ضد موشكی نیز در 7 آوریل 2000 نیز انجام دادند
در این آزمایش آنتولی كورنكوف فرمانده نیروی هوایی روسیه نیز حضور داشت و
با تایید وی از ژوین 2000 مجهز شدن تمام
مناطق هوایی و پایگاهها نظامی و موشكی روسیه به سامانه اس 400
برای در اختیارگذاشتن نیروهای خود را خواستار شد
اس 400 یكی از پیشرفته ترین سامانه های ضد هوایی هست
كه در اختیار نیروهای روسی قرار گرفته هست

Image


منبع fas.org
جمهوری اسلامی ایران هم در سال 2003 خواستار
خرید اس 400 بود ولی اما به دلایلی مثل هزینه زیاد آن
كه بالغ بر 4 میلیارد دلار بود و یا فشار غربیها ایران تا الان
موق به خرید این سامانه و مستقر كردن
لانچر های آن برای مقابله با تهدیدات هوایی نشده است

Image


آخرین ویرایش: - -
دیدگاه ها ()

سیستم ضد موشک اس ۳۰۰

یکشنبه 11 دی 1384 11:01 ق.ظ   نویسنده : صمد      


سیستم ضد موشک اس ۳۰۰ یکی از بهترین سیستم های ضد موشک است در مقاله زیر به برسی این سیستم پر قدرت می پردازیم.

ALMAZ-S-300 چند کانالی می باشد که یک سیستم دفاع هوایی با توان کار بالا و در هر نوع شرایط آب وهوایی قابل عملیاتی می باشد . و توانایی حمله به هواپیما با مانور بالا و همانطور که گفته شد به موشکهای کروز و موشکهای بالستیک و هر هدفی که دارای سرعت بالا باشد می باشد این سیستم دارای ماکزمیم برد 200 کیلومتر می باشد که بردی بالغ بر 90 کیلومتر برای اهداف ایرودینامیکی و 40 کیلومتر برای موشکهای بالستیکی می باشد .

لانچر اس ۳۰۰



موشک S-300 متشکل از پست فرماندهی و نهایتا 6 قبضه موشک و پست فرماندهی آن شامل ایستگاه کنترل منطقه نبرد و یک رادار تحصیل هدف می باشد . یک واحد موشک شامل رادار آشکار ساز هدایتی هدف چند منظوره و نهایتا 12 تریلر لانچر که هر کدام از آنها 4 موشک آماده به آتش را نگهداری می کنند .
این سیستم ممکن است پست فرمانـدهی را به طـور اتـوماتـیک پارامـترهایی از قبیل سرعت ،
فاصله ،ارتفاع و جهت را مشخص کند . و دوست و دشمن را ارزیابی محیط جنگ و هدفهای را که باید مورد اصابت قرار گیرد در میان واحدها توزیع می کند .
در این سیستم موشکها به صورت عمودی پرتاب می شوند بنابراین هر هدفی را در هر جهتی که حمله ور شود درگیر می شود . این سیستم بردی نزدیک به 200 کیلومتر دارد و از 10 متر تاسقف هواپیماهای جنگی را پوشش آتش می دهد . توان عملیات خودمختار سیستم S-300 ممکن است از پست فرماندهی فرمانده هان رده بالایی را برای بکار گیری این سیستم تقا ضا کند.

رادار مخصوص اس ۳۰۰




S-300 زمان پرتاب موشک ، عملیات اتوماتیک بالا ، درصد آتش راکاهش می دهد . این سیستم می تواند به طور همزمان با 6 هدف که با فرستادن 2 موشک به هر هدف درگیر شود .
موشکهای S-300 روی کانتینرهای مخصوص رها ، حمل و نگهداری می شوند که اینها به مدت 10 سال هیچگونه سرویس یا تنظیم یا بازرسی ندارد . موشکی به هر جهتی از جایگاه ی روی کانتینرها تعبیه شده است پرتاب می شوند .
زمانی که سیستم در جنگل یا جای ناهموار بکار گرفته می شود آنتن آن ممکن است روی یک دکل مخصوص مستقر گردد . رادار ابتدا هدف توسط آنتن Serch و تحصیل و سپس آنرا رهگیری می کند و هدایت موشک را از کلاتر های سخت زمینی و از محیط Jaming با دقت بسیار بالایی بر عهده می گیرد . در عملیات همزمان S-300 هدفها را توسط رادار مراقبت آرایه فازی دریافت می کند.


 



این سیستم می تواند ارتفاعی بین حداقل 10 متر وحداکثر 27000 متر را پوشش دهد و از دیگر خصوصیات این سیستم عکس العمل سریع می باشد . این سیستم دارای آتش زیاد و همزمان شش هدف را مورد حمله قرار می دهد که برای هر هدف 2 موشک می فرستد اجزای اصلی آن سیستم رادار چند منظوره 30NoE می باشد که درناتو به نام ( SLAP LIP ) معروف است . بخشهای دیگر آن حمل و نقل توسط لودر لانچر ، تلفن می باشد و شامل چهار موشک عمود پرتاب درکانتینرپوشیده و لانچر و ایستگاه کنترل آتش رادار بر روی شاسی سوار هستند.قسمت
تهیه نیرو مربوط به آنها نیز در این شاسی جایگزین شده است .

یک رادار چند منظوره جهت یابی و هدایت موشک و برای مقابله با ECM های سنگین در این سیستم تعبیه شده است که می تواند به راحتی ECM رااز بین ببرد که با علائم رادیویی دیجیتالی ( DATA ) بالا می رود و در وضعیت 58 درجه کاری قرار می گیرد و موقع حاضر به راه پایین روی سقف شیلتر جمع می شود .
برای استفاده از این رادار در مناطق جنگی و مناطق ناهموار آن را روی دکلی سوار می کنند که توسط آن می توان رادار را برای پرتاب عمودی موشک تراز کرد .
بطور کلی هر آتشبار شامل رادار ، ماشین ، پست کنترل فرماندهی و بالغ بر 12 تا TZL خودرو و در مجموع 48 موشک آماده دراستاندارد آتشبارروسی قرار دارد. بعلاوه دراستاندارد آتشبار روسی هر لشگر یا هنگ از سه آتشبار بعلاوه یک پست فرماندهی S3M6E و یک سیستم کنترل که توسط اداره ALMAZ ساخته شده است و قادر است بالغ بر 6 آتشبار S-300 PMU1 را کنترل کند که این سیستم همچنین برای استفاده از تلفیق با گروه آتشبار یا توپخانه موثر است .
یک سایت راداری زا این سیستم توانایی دنبال کردن همزمان 100 هدف را بالغ بر 300 کیلومتر را دارد . ومی تواند هدف هایی که تا سقف 10000 کیلومتر برساعت پرواز می کنند بطورخود کار نشانه گیری کند و روی هدف خطرناک تر لاک کند . دو نوع TEL در دسترس اپراتور می باشد که با نامهای 5PS5TE , 5PS5SE می باشد . نوع اول توسط کامیون 6.6 KRAZ-260B بکسل می شود . درحالیکه نوع دوم توسط کامیون تحرک بالا MAZ-54SM8 بکسل می شود .
موشک S-300 توسط اداره فاکل ساخته می شود که با سوخت جامد و یک مرحله ای کار می کند و قادر به حرکت با سرعت حداکثر 6 ماخ می باشد . کلاهک ترکشی آن 143 کیلو وزن دارد و از لانچرهایی که بر روی کانتینر سوار می شوند برای پرتاب موشک استفاده می شود .



برچسب ها: سیستم ضد موشک اس ۳۰۰ ،
آخرین ویرایش: سه شنبه 3 شهریور 1388 01:11 ب.ظ
دیدگاه ها ()

تعداد کل صفحات ( 2 ) 1 2

درباره وبلاگ


  • نیروی هوایی ایران موشك كروز شهاب 3 موشك های ضد كشتی بم اتمی موشك ساحل به در یا هلی كوپتر و ناو های جنگی واسلحه و تانك و اف14 واف 16 و اف 22 و اف 35 و..میگ 31 و میگ 29 و ..

نویسندگان

  • صمد(357)

    علیرضا(12)