تبلیغات
نیروی هوایی ایران (iranianairforce) - ام-15 بلفیگو (M-15 Belphegor)

http://www.30cd.biz/upload_pic/1319300980.gif

Microsoft Flight Simulator

بازی فوق العاده شبیه ساز پرواز

این بازی فقط برای کودکان نیست شما یا هر سنی می توانید

 لذت خلبانی را در محیط مجازی بچشید

اگر تا به حال پرواز برایتان یک رویا بوده است با وجود این نرم افزار

 دیگر این یک رویا نیست نرم افزار شبیه ساز پرواز در محیطی

 کاملا شبیه سازی شده و واقعی

پرواز واقعی و هیجان را تجربه کنید

http://www.30cd.biz/upload_pic/1319295885.jpg


قیمت:8000 تومان            تعداد:2 دی وی دی اورجینال

     


ام-15 بلفیگو (M-15 Belphegor)

سه شنبه 10 اسفند 1389  04:51 ب.ظ

نوع مطلب :هواپیما غیر نظامی ،

بازدید ::

M-15 Belphegor

 
http://aerospacetalk.ir/images/stories/m15-3.jpg


تنها جت کشاورزی

تنها جت دوباله

 

چند سال پیش از آن كه پیشران جت اختراع شود، دیگر هر كسی در هر جای دنیا فهمیده بود كه هواپیمای یك باله بهتر از هواپیمای دو باله است. اما حدوداً 25 سال پس از اختراع پیشران جت، كمونیست های بلوک شرق، هواپیمای دو باله ی ام-15 را ساختند و نه تنها از این كارشان خجالت نكشیدند، بلكه یك پیشران جت هم به آن افزودند. بدین ترتیب بود که هواپیمای ام-15 (M-15 Belphegor) نام خود را به عنوان نخستین و واپسین هواپیمای جت کشاورزی و نیز تنها هواپیمای جت دوباله در تاریخ هوانوردی ثبت کرد. همچنین این هواپیما یک روی برجسته ی دیگر هم دارد، و آن ظاهر نامعمول این هواپیما است.

 


 

 

  

 

ام-15 ملقب به بلفیگو (M-15 Belphegor) پاسخی بود به نیاز شوروی برای یك هواپیمای كشاورزی جدید با هدف استفاده در نواحی گسترده ی مربوط به كشتزارهای آن سرزمین. این هواپیما باید پیشرفته تر و كارآمد تر از دو هواپیمای آنتونوف An-2SKh و An-2R می بود. این پرنده یك هواپیمای كشاورزی جت بود كه توسط شركت PZL Mielec در لهستان کمونیستی و برای هوانوردی كشاورزی اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی طراحی و تولید شد. لهستان پیش از آن نیز هواپیمای كشاورزی آنتونوف An-2R را تحت لیسانس شركت آنتونوف و برای صدور به درون اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی تولید كرده بود، و به همین دلیل بود كه در گروه تجاری بلوك شرق (كومكون) هواپیمای كشاورزی به یك تخصص لهستانی تبدیل شد.

 

 

 

 در ساخت ام-15، طرف شوروی اصرار بر بكارگیری پیشران جت در یك هواپیمای جدید داشت و خود نیز در فرآیند طراحی شركت كرد. در 10 فبروری 1972 نخستین پیش نمونه ی این هواپیما با نام Lala-1 در لهستان ساخته و پرواز داده شد. این پیش نمونه به منظور پژوهش درباره ی مشكلات بكارگیری پیشران جت در یك هواپیمای كشاورزی دوباله ی كُند ساخته شد. Lala-1 به ابزارهای كشاورزی مجهز شده بود و آزمون هایش به طراحی ام-15 كمك كرد.

 

  

 

نخستین گونه ی ام-15 در 30 می 1973 پرواز كرد و پس از آن بود که دومین پیش نمونه ی این هواپیما در 9 جنیوری 1974 به پرواز درآمد. این پیش نمونه به همراه سری های پیش تولیدی، طی چند سال آزمون های سخت و فشرده ای را از سر گذراندند. ام-15 در سال 1976 در نمایشگاه هوایی پاریس به نمایش درآمد و همان جا بود كه لقب بفیگو (Belphegeorرا به او دادند. این لقب، به خاطر ظاهر عجیب ام-15 و پیشران پر سر و صدای این هواپیما به او داده شد. واژه ی "بلفیگو" (Belphegor) یادآور ارواح پلید پرسروصدا بود.

 


تولید پیاپی (سریالی) ام-15 بفیگو (M-15 Belphegor) در سال 1976 آغاز شد. بخش كشاورزی شوروی سفارش 3 هزار ام-15 را در سر داشت، اما نخستین تجربه های بكارگیری ام-15ناامید كننده بود. در واقع بكارگیری هواپیمای كشاورزی جت اقتصادی نبود و سرانجام تولید این هواپیمای عجیب در سال 1981 و پس از ساخت 175 فروند، متوقف شد. این هواپیما فقط در اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی به كار گرفته شد.

 

ام-15 بلفیگو، یك هواپیمای دو باله ی كشاورزی بود. این هواپیما 2 تیرچه ی دُم (بوم) داشت و پیشران جت آن در بالای اتاقك سرنشینان قرار داشت. بال زیرین و مخزن مواد شمیایی از مواد چند لایه ساخته شده بود تا از خوردگی جلوگیری شود. بال برین و بال زیرین با یك ستون كلفت كه مخزن مواد شیمیایی را در خود جای داده بود به هم وصل می شدند. حجم هر مخزن مواد شیمیایی 1450 لیتر بود. این هواپیما دارای ارابه ی فرود سه چرخه ی ثابت بود. خدمه ی ام-15 شامل یك خلبان و دو تكنیسین بود كه در صورت لزوم با خلبان پرواز می كردند. این پرنده دارای تجهیزات افشانه و نیز گرد پاش بود كه با هوای فشرده كار می كردند.


ویژگی ها:
(اطلاعات زیر در منابع مختلف كمی متفاوت آورده شده اند)
خدمه: یك نفر.
گنجایش: 2 مسافر، و تا 2900 لیتر یا 2200 كیلوگرم مواد شیمیایی.
درازا: 12.72 متر.
بازه ی میان نوك دو بال: 22.40 متر.
بلندا: 5.34 متر.
مساحت بال: 67.5 متر مربع.
وزن تهی: 3090 كیلوگرم.
وزن بار شده: 5650 كیلوگرم.
بیشینه ی وزن برخاست: 5570 كیلوگرم.
پیشرانش: یك پیشران جت
Ivchenko-Progress AI-25 با 14.8 كیلو نیوتن قدرت.
سرعت بیشینه: 200 كیلومتر بر ساعت.
سرعت واماندگی: 89 كیلومتر بر ساعت.
سرعت كروز اقتصادی: 165 كیلومتر بر ساعت.
برد: 400 كیلومتر.
سقف پرواز: 4500 كیلومتر (14760 پا).
نرخ بالاروی: 270 متر بر دقیقه.


PZL-Mielec M-15 Belphegor aircraft picture


 منبع :  aerospacetalk.ir


نوشته شده توسط: صمد | آخرین ویرایش:- | نظرات ()

برچسب ها: ام-15 بلفیگو (M-15 Belphegor) ، ام-15 بلفیگو ، M-15 Belphegor ،