تبلیغات
نیروی هوایی ایران (iranianairforce) - زندگینامهء 8102-5 یکی از جمبوجت های نیروی هوایی

http://www.30cd.biz/upload_pic/1319300980.gif

Microsoft Flight Simulator

بازی فوق العاده شبیه ساز پرواز

این بازی فقط برای کودکان نیست شما یا هر سنی می توانید

 لذت خلبانی را در محیط مجازی بچشید

اگر تا به حال پرواز برایتان یک رویا بوده است با وجود این نرم افزار

 دیگر این یک رویا نیست نرم افزار شبیه ساز پرواز در محیطی

 کاملا شبیه سازی شده و واقعی

پرواز واقعی و هیجان را تجربه کنید

http://www.30cd.biz/upload_pic/1319295885.jpg


قیمت:8000 تومان            تعداد:2 دی وی دی اورجینال

     


زندگینامهء 8102-5 یکی از جمبوجت های نیروی هوایی

چهارشنبه 22 آبان 1387  09:31 ق.ظ

نوع مطلب :نیروی هوایی ایران ،

بازدید ::

زندگینامهء 102


تصویر
102 یک بوئینگ 747 سری 131 بود و نخستین پروازش را روز 24 سپتامبر 1970 انجام داد در روز بعد پس از انجام کلیهء تستهای پروازی یعنی در روز چهارم اکتبر 1970 تحویل شرکت هواپیمایی Trans World Airlines شد.حدود چهار سال بعد این شرکت هواپیمایی آمریکایی ورشکسته شد و چندین فروند از هواپیماهایش از جمله 9 فروند Boeing 747-131 که از سوی نیروی هوایی ایران خریداری شدند(یکی از آنها در سالهای بعد پس گرفته شد).
N53112 به همراه یک 747 دیگر نوروز سال 1354 تحویل نیروی هوایی شدند و به عنوان نخستین 747 های نیروی هوایی در پایگاه یکم مستقل ترابری شروع به فعالیت کردند.سریالشان به ترتیب 280-5 و 281-5 بود.
پس از افزایش کمی پرنده های نیروی هوایی و لزوم تغییر شماره سریال سه رقمی به چهار رقمی سریال این 747 نیز همچون بسیاری از 747 های این اسکادران به **81-5 تغییر یافت.شماره سریال این 747 در مرداد ماه 1385 به 8102-5 تغییر یافت.
این 747 طی پروژه ای به Boeing 747-131SCD تغییر یافت به طوریکه میشد طی مدت کوتاهی صندلی های آن را برداشت و به یک 747 باری تبدیل کرد.در این پروژه این 747 قابلیت سوختگیری از بوم های خرطومی Boeing 707-3J9C های نیروی هوایی را پیدا کرد.

پس از وقوع انقلاب سال 1357 در ایران و درگرفتن جنگ 8 ساله این هواپیما همچون سایر 747 های اسکادران مستقل ترابری نقش به سزایی در انتقال سربازان لشگر های مختلف به خط مقدم را بر عهده داشتند و علاوه بر این کار مهمترین نقششان نقش باربری و تامین ملزومات جنگی مورد نیاز ایران در جنگ بود.
در خردادماه 1363 یک رجیستر غیر نظامی به منظور پروازهای خارجی به این هواپیما همچون بسیاری از 747 و 707 های نهاجا تعلق گرفت.این هواپیما دارای رجیستر EP-NHT بود و با این رجیستر پروازهای اروپایی را به منظور حمل سلاح و مهمات خریداری شده از کشورهای اروپایی انجام میداد.
پس از پایان جنگ این هواپیما مدت کوتاهی در هواپیمایی ساها خدمت کرد.اواسط دههء 1370 سریال غیر نظامی آن برداشته شده و با همان سریال سابق خود یعنی 8102-5 وارد خدمت شد.
از آخرین ماموریتهای مهم 102 میتوان به اعزام آن برای انتقال مجروحین زلزله بم به تهران اشاره کرد.
سرانجام این هواپیما در تابستان سال 1384 زمینگیر شد و از برخی قطعات آن برای سایر 747 های عملیاتی نهاجا استفاده شد.

مشخصات:
نخستین پرواز:24 سپتامبر 1970
MSN:19678
نوع موتور:JT-9D-7A
Register in TWA:N53112
Old Serial in IIAF:5-281
Serial in IIAF& IRIAF:5-8102
IRIAF & Saha Register:EP-NHT
آخرین پرواز:تابستان 1384

تصاویر:

102 در TWA آتن سال 1973 (روزهای آخر در TWA)
تصویر

لندن هیثرو دههء 1970
تصویر

102 با سریال قدیمی یعنی 281-5 و پیش از ارتقا
تصویر

102 در روزهای آخر IIAF
تصویر

jsf
سایت منبع هوانوردی و هوافضای پارسی

نوشته شده توسط: صمد | آخرین ویرایش:- | نظرات ()

برچسب ها: نیروی هوایی ایران ،