تبلیغات
نیروی هوایی ایران (iranianairforce) - نبرد غولها (بویینگ ۷۴۷ و ایرباش آ۳۸۰ )

نبرد غولها (بویینگ ۷۴۷ و ایرباش آ۳۸۰ )

جمعه 12 خرداد 1385 05:06 ق.ظ   نویسنده : صمد      


         


هواپیمای B747-8 در واقع نمونه تغییر یافته B747-400 با طول و وزن بیشتر است که از 14 نوامبر 2005 کار بر روی آن آغاز شده است.

علاوه بر تغییر طول و وزن، بال این هواپیما نیز با تغییر نوع wing tip از لحاظ عملكرد آیرودینامیكی بهبود یافته است. همچنین كابین B747-8 مجهزتر از نمونه های قبلی است. این تغییرات سبب شده ظرفیت مسافر این هواپیما با یک افزایش هشت درصدی به 450 مسافر در سه كلاس برسد. برد آن نیز به km14800 (8000 nm) افزایش یافته است. مصرف سوخت این هواپیما به ازای هر صندلی نسبت به B474-400 %16 و هزینه‌های عملكردی به ازای هر صندلی %8 كاهش یافته است. در حالی كه بار قابل حمل در نوع باربری آن با افزایش %20 به 394900 پوند رسیده است. با این وجود B747-8 همچنان از صندلی‌های دهه 1970 با عرض 2/17  اینچ استفاده می‌كند در حالی كه A380 دارای صندلی‌هایی با عرض 18 اینچ بوده و ظرفیت آن نسبت به B747-400، %35 بیشتر است.

 

شکل 1- بویینگ 747-8


              


بنا به گفته Alan Mullaly، مدیرعامل هواپیماهای تجاری بویینگ، «در ساخت B747-8 به منظور افزایش قابلیت‌های حمل بار و مسافر، بازده سوخت بالاتر، هزینه‌های عملكردی پایین تر و مناسب‌تربودن برای محیط زیست با كاهش صدا، از تكنولوژی B787 استفاده شده است. در این هواپیما همچنین از موتور GEnx-2B67 استفاده شده كه طبق ادعای Seattle بالاترین بازده سوختی را داراست.

بویینگ برای این هواپیما تاكنون تنها از دو شركت باربری هوایی 34 فروند سفارش (طبیعتاً برای نوع باربری) دریافت نموده است. Cargolux10 فروند سفارش قطعی و 10 فروند سفارش انتخابی و خط هوایی Nippon cargo ژاپن 8 فروند سفارش قطعی به همراه 6 فروند انتخابی از نوع باربری B747-8 سفارش داده‌اند.

بنا به گفته مدیرعامل Cargolux دلیل این سفارش، رضایت این خط هوایی از B747-400 باربری و موفقیت به دست آمده توسط این خط هوایی به دلیل استفاده از این هواپیما بوده است. وی همچنین امیدوار است افزایش ظرفیت بار و بازده در B747-8 به سوددهی بیشتر این خط هوایی کمک کند. وی همچنین كاهش صدای این هواپیما را دلیل دیگر انتخاب خود بیان كرده است.

با وجود این كه این هواپیما تاكنون سفارشی برای نوع مسافربری خود دریافت  نكرده است، بویینگ معتقد است با توجه به سفارش‌هایی كه برای هواپیمای باربری این نوع داشته‌اند، امسال اولین سفارش برای نوع مسافربری را نیز دریافت خواهد كرد. ظرفیت 450 مسافر، فاصله بین ظرفیت A380 با هواپیماهایی با بدنه عریض چون A340-600 و B777-300ER را پر می‌كند و این تفاوت در ظرفیت به نظر بویینگ برای به دست آوردن مشتری و بازار فروش كافی به نظر می‌رسد.

 این شركت تاكنون 39 مشتری را برای خود كاندید نموده است. در بین این مشتریان اسامی همه مشتریان بویینگ به چشم می‌خورد و 12 شركت نیز جزو شركت‌های باربری هستند كه A380 را سفارش داده‌اند. بویینگ تصمیم دارد تعدادی از مشتریان ایرباس را به دست آورد.

لیستی از شركت های حمل و نقل هوایی آسیایی مدنظر بویینگ در جدول 1 آمده است.

 

 

جدول1- لیست شرکت‌های حمل و نقل آسیایی مد نظر بویینگ برای فروش 747-8

شرکت‌هایی آسیایی که بویینگ برای فروش هواپیما کاندید کرده

ناوگان 747

 

سفارش داده شده

در حال خدمت

خط هوایی

-

12

Air China

1

6

Air China Cargo

-

24

All Nippon Airways

1

13

Asiana

-

21

Cathay Pacific Airways

-

14

Cathy Pacific Cargo

-

15

China Airlines

3

18

China Airlines Cargo

2

-

China Cargo Airlines

-

2

China Southern Airlines

-

15

EVA Air

-

3

EVA Air Cargo

6

-

Jade Cargo International

-

65

Japan Airlines

- داغ کن - کلوب دات کام آخرین ویرایش: - -

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

درباره وبلاگ


  • نیروی هوایی ایران موشك كروز شهاب 3 موشك های ضد كشتی بم اتمی موشك ساحل به در یا هلی كوپتر و ناو های جنگی واسلحه و تانك و اف14 واف 16 و اف 22 و اف 35 و..میگ 31 و میگ 29 و ..

نویسندگان

  • صمد(357)

    علیرضا(12)