تبلیغات
نیروی هوایی ایران (iranianairforce) - نیروهای وارد بر هواپیما

نیروهای وارد بر هواپیما

سه شنبه 20 دی 1384 12:01 ب.ظ   نویسنده : صمد      


Image


نیرو چیست؟

نیرو را میتوان به صورت هل دادن یا كشیدن در یك راستای مشخص تصور نمود. در اینجا میخواهم به معرفی نیروهای وارد بر یك هواپیما بپردازم. بر یك هواپیمای در حال پرواز به طور كلی چهار نیرو وارد میشود كه عبارتند از:



نیروی وزن

نیروی جلوبرنده یا تراست

نیروی برآ یا لیفت

نیروی پسا یا نیروی مقاوم یا درگ



این نیروها به صورتی كه در شكل دیده میشوند دو به دو همدیگر را خنثی مینمایند. در اینجا تك تك این نیروها را معرفی میكنم.


وزن


وزن نیروئی است كه همواره به سمت مركز زمین میباشد. اندازه این نیرو به جرم تمام اجزای هواپیما به اضافه سوخت و مقدار بار هواپیما بستگی دارد. نیروی وزن در تمام ساختمان هواپیما توزیع گردیده ولی اصولا می توان آنرا به صورت فرضی در یك نقطه متمركز دانست كه به مركز ثقل معروف میباشد. در حین پرواز، یك هواپیما حول مركز ثقل خود میچرخد ولی راستای نیروی وزن همواره به سمت مركز زمین باقی میماند. در طول یك پرواز نیروی وزن هواپیما به دلیل مصرف سوخت به طور ثابت تغییر مینماید، همچنین توزیع وزن و موقعیت مركز ثقل نیز تغیر مینماید كه خلبان میبایست مرتبا با كنترل هواپیما آن را بالانس نماید.



لیفت یا برآ


برای اینكه یك هواپیما پرواز نماید باید نیروئی ایجاد نمائیم تا بر نیروی وزن هواپیما غلبه نماید. این نیرو برآ یا لیفت نامیده میشود و بواسطه حركت هواپیما در هوا بوجود میآید. لیفت یك نیروی آیرودینامیكی است ( آیرو به معنی هوا و دینامیك به معنی جنبش و حركت است). نیروی لیفت بر راستای پرواز عمود است. همانند وزن، هریك از اجزای هواپیما در تولید نیروی لیفت سهیمند اما قسمت عمده نیروی لیفت هواپیما توسط بال آن تولید میشود. نیروی لیفت به صورت فرضی تنها بریك نقطه خاص كه مركز فشار نامیده میشود وارد میگردد. مركز فشار نیز همانند مركز ثقل تعریف میشود با این تفاوت كه به جای توزیع وزن توزیع فشار حول بدنه هواپیما در نظر گرفته میشود.



درگ یا پسا



در هنگام پرواز هواپیما نیروی آیرودینامیكی دیگری (غیر از لیفت) وجود دارد. هوا در مقابل حركت هواپیما مقاومت میكند واین نیروی مقاوم درگ نامیده میشود. همانند لیفت فاكتورها زیادی بر مقدار نیروی درگ تاثیر دارند كه از آنجمله میتوان به شكل هواپیما و چسبندگی هوا و سرعت هواپیما اشاره نمود.



تراست یا نیروی جلوبرنده



برای غلبه بر درگ، اكثر هواپیماها دارای نوعی از سیستم پیشرانش میباشند كه نیروئی به نام تراست را تولید مینماید. مقدار تراست هواپیما به فاكتورهای بسیاری از سیستم پیشرانش بستگی دارد كه از آنجمله میتوان به نوع موتور و تعداد آن و تنظیمات دسته گاز هواپیما و سرعت پرواز اشاره نمود.

راستای تراست به چگونگی نصب موتور بر روی هواپیما بستگی دارد. در شكل نشان داده شده دو موتور جت به موازات بدنه هواپیما و در زیر بالهای آن نصب گردیده كه تراستی در امتداد محور طولی هواپیما ایجاد میكنند. در بعضی هواپیماها (مانند هریر) راستای نیروی تراست برای كمك به برخاست هواپیما در فواصل كوچك، دارای قابلیت تغییر میباشد. در مورد موتورهای جت توجه به این نكته ضروریست كه تراست هواپیما حاصل نیروی عكی العمل گاز های داغی است كه به سرعت از نازل موتور خارج میگردند. گازها به سمت عقب از هواپیما خارج میشوند ولی نیروی تراست هواپیما را به جلو هل میدهد. این ((عمل و عكس العمل)) به وسیله قانون سوم نیوتون قابل تفسیر است.



حركت هواپیما در هوا بستگی به قدرت و راستای نیروهای نشان داده شده دارد. اگر نیروها در حال تعادل باشند هواپیما در حال پرواز كروز (سیر) با سرعت ثابت میباشد و در صورت نامتعادل بودن نیروها هواپیما در جهت نیروی بزرگتر شتاب خواهد گرفت
آخرین ویرایش: - -
دیدگاه ها ()
شنبه 8 بهمن 1384 01:01 ق.ظ
بلیه سعید جان بدنه هواپیما باید خیلی مستحکم باشد تا بتواند فشاز هوا (جی) را تحمل کند
شنبه 8 بهمن 1384 01:01 ق.ظ
پس با این حساب باید بدنه هواپیما ها خیلی مستحکم باشند
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

درباره وبلاگ


  • نیروی هوایی ایران موشك كروز شهاب 3 موشك های ضد كشتی بم اتمی موشك ساحل به در یا هلی كوپتر و ناو های جنگی واسلحه و تانك و اف14 واف 16 و اف 22 و اف 35 و..میگ 31 و میگ 29 و ..

نویسندگان

  • صمد(357)

    علیرضا(12)